Tuesday, April 7, 2009

Pertolongan Allah dan Kemenangan

Sudah lama benar saya tidak menulis di ruangan maya ini. Kekangan masa dan idea ditambah pula dengan kekurangan tahap 'kerajinan' menjadikan diri saya beku selama beberapa detik ini. Apa pun, semua perkara adalah bergantung pada diri sendiri,hanya orang2 yang suka beralasan yang selalunya mencipta alasan.
Salam kemenangan utk khusus utk penyokong2 Pakatan Rakyat di Parlimen Bukit Gantang dan Dun Bukit Selambau dan rakyat umumnya. Tersentuh saya dengan ucapan DS Nizar sebaik sahaja diumumkan memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang. Saya tidak berada di sana, namun kehangatan itu turut dirasai apabila saya menonton rancangan Analisis Pilihanraya di saluran Astro Awani. Ucapan DS Nizar yang dimulai dengan surah Al-Nasr itu cukup menyentuh hati dan perasaan. 

" Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat "
(Terjemahan Surah Al-Nasr : Ayat 1-3)

Ayat ini sangat bertepatan dengan peristiwa kemenangan yang berlaku di dua bukit tersebut. sesungguhnya kemenangan itu ternyata hakmilik Allah S.W.T dan berhak diberikanNya kpd yang dikehendakiNya. nyatalah janji-janji Allah S.W.T bahwa kemenangan itu sangat HAMPIR. Setelah beberapa tahun berjuang, kemenangan Islam itu seakan-akan satu gelombang yang muncul di saat ini, di saat masyarakat semakin rosak dan hancur. Saya pernah mendengar keluhan seorang makcik yang telah lama berkecimpung dalam perjuangan PAS, kapan bilakah kemenangan itu berlaku. Sudah lama berjuang tetapi tidak menang-menang. Nah.. inilah kemenangan demi kemenangan yang makcik tunggu2, sementara kegembiraan kemenangan dalam PR Umum 12 tidak hilang lagi. Jangan kita banyak mempersoalkan urusan bila kerana itu semua ketetapan Allah, sebaliknya kita seharusnya bertanya, apa yang sudah kita sumbangkan? Di sebalik kemenangan tersebut, berapa bahagian daripada harta, usaha dan masa kita telah pergunakan? Dan seandainya sekarang ini kita masih belum menang, kita tidak perlu berasa sedih dan kecewa kerana kemenangan di akhirat itu adalah suatu kepastian! InsyaAllah...

Seharusnya kita bermuhasabah kembali, apakah kemenangan ini suatu nikmat ataupun ia bakal menjadi ujian kepada kita. Kita perlu meningkatkan seluruh usaha dan tenaga utk sama-sama mempertahankan kemenangan ini untuk meraih kemenangan seterusnya. Namun, kemenangan dan pertolongan Allah ini sebenarnya adalah satu pemangkin semangat utk ahli  gerakan islam dan tidak salah utk kita meraikannya dengan sujud syukur dan puji-pujian kepada Allah S.W.T, pemilik hakiki.

Ya Allah..Terima kasih dia tasa segala nikmatMu yang telah Kau berikan kepada kami. Ampunkan kami di atas segala kesalahan kami, dosa-dosa kami yang kami sedari atau tidak. Kami mohon redhaMu Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kami.  
 

No comments: