Thursday, May 14, 2009

Sila Bersopan di Jalanraya


Saya bukanlah seorang yang pemarah. namun begitu, adakalanya saya juga akan hilang sabar. Saya paling tidak suka di 'hon' daripada belakang. Tidak mengapa jika ia memang kesalahan saya.
Tetapi saya amat marah jika saya di 'hon' kerana berhenti untuk memberi laluan kepada kenderaan @ orang melintas di hadapan.



Kepada pengguna-pengguna jalanraya, sila bersopan dan bertolak ansur di jalanraya. Semua orang pun hendak cepat sampai, tapi tolongg..lah...

Sila bersopan di jalanraya!!!

 أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ : أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم : أَوْصِنِي. قَالَ))

لاَ تَغْضَبْ. فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ: لاَ تَغْضَبْ )) رواه البخاري.

Daripada Abu Hurairah r.a :
Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah
engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah
engkau marah.
(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari)

Semoga saya dapat menahan sifat marah saya..:)


No comments: