Sunday, February 7, 2010

Yang lama digilap, yang baru diasah


salam ceria semua..moga apa saja aktiviti yg kita lakukan pd hari ini diberkati Allah dan jg bermanfaat pd agama dan masyarakat, paling tidak pd diri sendiri. Hari ini aku berpeluang mengikuti seminar memperkasa jamaah, di peringkat Dun.


janggal juga kurasakan pada mulanya.maklumlah, aku saja 'org muda', yg lain semuanya veteran2 dan sudah lama berkecimpung dlm arena dakwah ini. Terfikir juga aku bagaimana agaknya muhasabah dan gerak kerja yg bakal kami bincangkan, kebiasaannya aku akan sama2 berfikir dgn golongan sebaya atau sezaman dgnku.



Pada mulanya, kami dihidangkan dgn tazkirah perasmian oleh TYDP kawasan. terharu aku mendengar kisah2 beliau yg sudah lama berjuang. beliau menceritakan bagaimana sukarnya rintangan yg mereka lalui, sehingga tidak makan langsung pada hari pilihanraya (sampai ke saat pengumuman calon pun tidak makan), kerana tiada wang...dan katanya lagi, setelah 6 kali pilihanraya baru inilah saat mereka merasakan kemenangan, satu perkara yang tidak pernah terfikir pun oleh mereka pada masa tersebut.


selepas itu, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut proksi masing2. tidak perlu utk aku menceritakan dgn lebih terperinci (sir ye..). fokusku lebih kepada gelagat setiap individu yang terlibat dlm perbincangan. mungkin kerana aku sudah terdedah dgn dunia professional lebih2 lagi sewaktu di kampus dahulu, aku rasakan yg perbincangan tersebut tidak mencapai tujuan. ada tiga fokus perbincangan kami tetapi aku rasakan setiap perkara tersebut tidak dihurai dengan baik dan agak berterabur. pada mulanya aku diam saja, tetapi dengan tidak semena-mena terkeluar pula apa yg terbuku di hati..hehe, semuanya tanpa aku sedari. tapi bukannya aku memberi komen secara direct kpd mereka, cuma gaya percakapanku itu menyebabkan mereka terfikir, apa sebenarnya yang sedangn dan patut diperbincangkan.


Alhamdulillah, mereka dapat menerima ideaku dan juga memberi tumpuan pada apa yang aku ingin sampaikan. sebenarnya, bukan mahu ideaku diterima, tetapi yang aku ingin tekankan di sini adalah PENYESUAIAN diri kita dalam keadaan persekitaran. Bagaimana menyesuaikan diri, percakapan dengan org2 veteran? Masing2 perlu bertolak ansur, yang tua tidak boleh tunjuk eksen kononnya dia sudah lama makan garam, yg muda pula tidak juga boleh tunjuk eksen, kononnya pemikiran muda baru, segar dan tidak jumud..


Oleh itu, apa yang ingin aku simpulkan di sini ialah, paduan antara yang lama dan yang baru akan menghasilkan satu semangat dan aura yang mantap..buat kawan2 yang baru hendak berjinak2 dgn cawanagan atau dun di mana majoritinya adalah pakcik dan makcik, bersabarlah..dan jalankanlah taggungjawab anda dgn sebaiknya..yang lama digilap, yang baru diasah.


Sekian.. =)

No comments: